ASBESTATTEST LATEN OPMAKEN

Sinds 23 november 2022 verplicht

SNELLE AFSPRAAK

VOORDELIG TARIEF

ACCURAAT ATTEST

ASBEST ATTEST VERPLICHT

Gaat u uw woning verkopen? Sinds 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de overdracht van een woning. Het gaat hierbij om alle woningen die gebouwd zijn voor 2001. Ook voor alle andere woningeigenaren is vanaf 1 januari 2032 een asbestattest verplicht.

Asbesthome heeft gecertificeerde asbestdeskundigen in dienst die het asbestattest snel en deskundig voor u opmaken. Zorg dat u er op tijd bij bent en voorkom vertragingen in uw verkoopproces.

WIJ VERZORGEN ELK ASBESTATTEST

Wilt u een asbestattest in laten opmaken? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij zijn gecertificeerd en werken met de nodige nauwkeurigheid. Hierdoor verzekeren wij u van een accurate asbestinventarisatie. Wij verzorgen elke asbestattest voor:

Vraag uw offerte aan en wij plannen dezelfde dag nog een afspraak in. Wij komen bij u langs om het asbestattest op te maken. Onze deskundige gaat op zoek naar asbesthoudende materialen.

We hoeven hiervoor geen plafonds of muren te beschadigen, echter nemen we bij vermoeden van asbest wel stalen af. Dit gebeurt met de nodige discretie op plaatsen die niet meteen zichtbaar zijn. Hierbij blijft de schade zo beperkt mogelijk.

Deze stalen worden in het laboratorium onderzocht op asbest. Het asbestattest voeren we uit volgens de richtlijnen van de OVAM. De asbestdeskundige stelt vervolgens een asbestcertificaat op.

Wat staat er in het asbestattest?

De asbestinventaris beschrijft welke materialen asbest bevatten, wat de staat is van de asbesttoepassing en hoe het asbesthoudend materiaal veilig kan beheerd of verwijderd worden.

Op basis van dit verslag levert de OVAM voor elk eigendom een uniek asbestattest af met conclusie ‘asbest-veilig- of ‘niet-asbest-veilig’.

Voor alle asbesthoudende materialen krijgt u een advies hoe u hiermee om moet gaan. Is het veilig om deze momenteel nog te laten zitten of moeten ze meteen worden verwijderd? Ook wordt uw woning beoordeeld op de asbestveiligheid. Hiervan krijgt u een certificaat van OVAM dat afhankelijk van de ernst van de situatie vijf tot tien jaar geldig is, behalve als er een wijziging is aan het pand binnen deze periode.

De inhoud van het attest moet bekend gemaakt worden aan de koper van het pand bij het ondertekenen van het compromis en wordt daarna opgenomen in notariële akte.
Sinds 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de overdracht van een woning, het gaat hierbij om alle woningen die gebouwd zijn voor 2001.

Vanaf 1 mei 2025 moet er ook bij de ondertekening van het compromis bij de verkoop van een kavel in een mede-eigendom een asbestinventarisattest van de gemeenschappelijke delen aanwezig zijn.

Tegen 2032 moet iedere eigenaar van een woning of een gebouw ouder dan bouwjaar 2001 over een asbestattest beschikken.
Zo wil men in 2040 naar een asbestveilig Vlaanderen.

Onze asbestdeskundigen zorgen snel en veilig voor een correcte asbestinventaris. Wees proactief en maak snel een afspraak, zodat u alles op tijd geregeld hebt.